Relacja z Pielgrzymki Szlakiem Chrztu Polski (20-22 czerwca 2017r.)

W dniach 20-22.06.2017 roku odbyła się nasza parafialna pielgrzymka Szlakiem Chrztu Polski. Naszym przewodnikiem duchowym był ks. dziekan Konrad Mrozek-proboszcz parafii św. Mikołaja.

Nasze pielgrzymowanie rozpoczęliśmy od Kalisza – sanktuarium św. Józefa, gdzie uczestniczyliśmy we mszy św. Poznaliśmy również historię obrazu Świętej Rodziny i kultu św. Józefa w Kaliszu – jednego z najstarszych miejsc tego kultu w świecie. W podziemiach kościoła zobaczyliśmy pamiątki związane z kapłanami więzionymi w Dachau w czasie II wojny, którzy ślubowali, że po uwolnieniu co roku będą pielgrzymowali do św. Józefa w Kaliszu.

W drodze do Poznania zwiedziliśmy zamek w Kórniku – rezydencję rodzin magnackich Górków i Zamoyskich.

Zwiedzanie zakończyliśmy spacerem po pięknym arboretum rozciągającym się wokół.

W Poznaniu – jednym z trzech miejsc chrztu Polski, pani przewodnik oprowadziła nas po archikatedrze śś. Piotra i Pawła (było to pierwsze biskupstwo w Polsce z pierwszym biskupem Jordanem). W podziemiach katedry na podstawie krótkiego filmu poznaliśmy dzieje tego miejsca i znaczenie przyjęcia chrztu przez pierwszych władców Polski. Zobaczyliśmy tutaj misy chrzcielne oraz pozostałości grobowców Mieszka I i Bolesława Chrobrego. W podziemiach katedry znajdują się także groby biskupów polskich m. in. bp Antoniego Baraniaka-Biskupa Niezłomnego.

W pobliżu katedry znajduje się nowoczesny budynek edukacyjny tzw. Brama Poznania łącząca stare z nowym. To tam całe rodziny biorą udział w pokazach interaktywnych poznając historię swojego miasta i Polski.

Na Starym Mieście wprawdzie nie zobaczyliśmy koziołków poznańskich, ale poznaliśmy ich historię a także zaopatrzyliśmy się w rogale świętomarcińskie. W drodze na nocleg do schroniska przypomnieliśmy też sobie kilka legend z tego terenu i poznaliśmy wiele ciekawostek.

Drugi dzień naszej pielgrzymki rozpoczęliśmy od Lednicy. Po wejściu na Pola Lednickie (dziś to już nazwa nowej wsi) przywitały nas dzwony lednickie. Przejściem przez Bramę Rybę przypieczętowaliśmy przyjęcie Chrystusa jako naszego Pana. Zatrzymaliśmy się w zadumie przy kamieniu z napisem „Stąd nasz ród”. Pod repliką Krzyża Giewonckiego pieśnią „Przez chrztu świętego wielki dar” daliśmy wyraz naszej wiary. Przy grobie założyciela Lednicy 2000 – ojca Jana Góry najmłodsze uczestniczki naszej pielgrzymki, Patrycja i Madzia, zapaliły znicze. Popłynęła też w niebo modlitwa pamięci za ojca Jana. Mogliśmy tez zobaczyć pamiątki Lednicy związane z poszczególnymi Spotkaniami Młodych a także zwiedzić Muzeum JP II i dotknąć pamiątek po naszym Świętym Papieżu. Przeżycia związane z pobytem na Polach Lednickich na długo pozostaną w naszych sercach.

Po drugiej stronie Jeziora Lednickiego przepłynęliśmy promem na Ostrów Lednicki – wyspę, gdzie zobaczyliśmy pozostałości zamku pierwszego władcy Polski i gdzie prawdopodobnie zostali ochrzczeni Mieszko I i Bolesław Chrobry. Spacer po wyspie odkrył nam wiele ciekawych miejsc, nie tylko przyrodniczych.

Po Lednicy wyruszyliśmy do Gniezna – pierwszej stolicy Polski, gdzie zwiedziliśmy Bazylikę Prymasowską oraz poznaliśmy historię słynnych Drzwi Gnieźnieńskich.

Dalej nasze pielgrzymowanie zaprowadziło nas do Trzemeszna, gdzie w pięknym barokowym kościele pw. M.B. Wniebowziętej wzięliśmy udział we mszy św. To w tym mieście urodził się Jan Kiliński – bohater Powstania Kościuszkowskiego.

Ostatnim punktem tego dnia było Mogilno z kościołem i klasztorem pobenedyktyńskim. Obecnie klasztor należy do ojców kapucynów, gdzie też mieliśmy nocleg. Wieczorem, korzystając z pięknej aury, wielu z nas wybrało się na spacer wzdłuż Jez. Mogileńskiego. To miasteczko znane jest również jako miejsce narodzin ks. Piotra Wawrzyniaka, znanego z aktywnej działalności społecznej i ekonomicznej. Cisza i spokój klasztoru przywoływały dawną historię benedyktyńską.

Trzeci dzień naszego pielgrzymowania związany był z Toruniem, ale po drodze zatrzymaliśmy się w Strzelnie, gdzie zwiedziliśmy jeden z najlepiej zachowanych kościołów romańskich (św. Prokopa w kształcie rotundy) oraz kościół Świętej Trójcy z cennymi rzeźbionymi kolumnami romańskimi.

DSC_0126 (2)

W Toruniu uczestniczyliśmy we mszy św. w świątyni M.B. Gwiazdy Nowej Ewangelizacji. Świątynia ozdobiona jest m. in. pięknymi mozaikami nawiązującymi do Starego Testamentu a także historycznymi postaciami Polski. Zawiera także wierną kopię apartamentu JP II z Watykanu wraz z rzeźbą Jego postaci. W dolnym pomieszczeniu świątyni znajduje się Kaplica Pamięci upamiętniająca nazwiska Polaków ratujących Żydów w czasie II wojny.

DSC_0185 (2)

DSC_0219 (2)

DSC_0227 (2)
W drodze na Stare Miasto odwiedziliśmy Górsk – miejsce porwania ks. Jerzego Popiełuszki, gdzie wielki Pomnik – Powalony Krzyż upamiętnia te zbrodnię. W chwili ciszy oddaliśmy hołd Kapłanowi – Męczennikowi i zapaliliśmy znicz pamięci.

Na Starym Mieście zobaczyliśmy najważniejsze miejsca Torunia, mogliśmy pospacerować nad Wisłą, posłuchać legendy o Krzywej Wieży i zakupić toruńskie pierniki.

Wracaliśmy do domu pełni przeżyć duchowych i wrażeń estetycznych, wdzięczni Bogu za dar pielgrzymowania po naszych sanktuariach i pięknej polskiej ziemi.